7 råd för att lyckas som författare

Jag var på föredrag igår kväll, Att lyckas som författare hette det. Platsen, Malmö, Hamrelius bokhandel, som slog igen för något år sedan men återuppstod via Hoi förlag. Och det var Hoi förlags förläggare och bokhandelsägare och författare Lars Rambe och Sölve Dahlgren som höll i föredraget.

Det var inget föredrag av typen undvik adverb, du måste ha med en konflikt, inga skrivtipsråd alltså utan mer hur man kan göra och tänka när manuset är färdigskrivet. Skicka till traditionellt förlag, egen utgivning eller hybridförlag? Hur nå läsare? Hur sälja boken (så att man har råd och tid att skriva fler). Här är de råd som jag tog till mig mest:

1.  Skaffa en författarcoach. Ett fotbollslag har alltid en tränare som hjälper spelarna att bli bättre. På arbetsplatser har man chefer, mentorer och så vidare. En coach kan hjälpa en att se det man själv missar.

2. Varför säljer en del böcker som smör och andra som snigelslem? Det beror helt enkelt på vad en majoritet av läsarna tycker om boken. Om 70-80% gillar den så rekommenderar de den vidare och så sprids det som ringar på vattnet. Föredragshållarna menade att man behöver nå ca 1000 läsare som kan tänka sig att rekommendera boken för att försäljningen ska ta fart på allvar. Och för att nå dit måste man antagligen först sälja kanske 1200-1300 exemplar av boken då en del som köper boken aldrig läser den.

3. Den som bäst säljer boken är författaren själv. Ut och prata om boken i alla möjliga och omöjliga sammanhang. Personlig närvaro är mycket viktigt. Att sälja en bok (och en författare) är ett maratonlopp. Att sitta och signera i bokhandeln ger mer än man tror. Även om bara fem kommer för att få ett signerat ex så har bokhandlaren dig i åtanke i flera dagar efter signeringen när det gäller att rekommendera boken. Hitta udda ställen för signeringar: ombord på flygplan, i tunnelbanan osv. Kontakta företag för att få komma och prata om ditt skrivande och boken, kanske köper de sedan boken som sommarpresent till sina anställda.

4. Satsa på att nå ut lokalt och till de sammanhang där din bok har just ett sammanhang. Föredragshållarna nämnde en bok som sålt 3000 ex i Gällivare och 1000 ex i resten av Sverige för att den handlade om ett legendariskt brott som begicks just i Gällivare. Trots att det inte finns en bokhandel i Gällivare..

5. Gör en 60 sekunders pitch om boken som låter trevlig och inte allt för insäljande som man sedan lär sig utantill.

6. Välj en utgivningsmodell som passar just dig. Egen utgivning, hybridförlag eller traditionellt förlag. Föredragshållarna hade båda gett ut på alla tre sätten. Börjat som egen utgivare, gått vidare till traditionellt förlag och sedan startat ett hybridförlag. Skaffa information om alla tre modellerna för att veta för-och nackdelar. Traditionella förlag har  t.ex. hög trovärdighet,  inte alltid så bra villkor för okända författare, lång tid går från att manus antas till bok ges ut, en ordentlig marknadsföringsapparat i ryggen, ger ut få nya författare. Hybridförlag, där författaren får bekosta en stor del av trycket och andra utgifter   är svårt om man inte har de pengarna (ca 100.000 kostar det att få sin bok utgiven på Hoi, pengar som man sedan hoppas få tillbaka), trovärdighetsproblem då rykten säger att de ger ut ”sämre” böcker så länge författaren är villig att betala, intressant att notera är att denna modell har funnits hos många traditionella förlag i det dolda sedan länge, Bonniers har nyligen gjort en egen variant av hybridutgivningen. Egen utgivning, kan ses som oprofessionell, kan lida av trovärdighetsproblem, svårt med distribution, man får göra allt arbete själv men behåller i gengäld all vinst, behåller kontrollen över sin bok.

7. Det som är svårast att  sälja för att nå break even (gå plus minus noll med alla kostnader som lagts in i boken) är barnbilderböcker, då de är dyra att producera, kräver mer jobb för att formge, dyra att trycka och har en målgrupp som förväntar sig att boken ska kosta runt 100 kr, ca 2000 ex. hade föredragshållarna räknat ut att man behöver sälja. För skönlitterära romaner behöver man sälja ca 1200 ex för att nå break even. Faktaböcker är lättast, man kan ta mer betalt för samma tryckkostnad som för skönlitterära romaner, 800-900 ex. Detta gäller alltså från utgivarens sida för de kostnader som lagts på tryck, redaktör, distribution, marknadsföring osv. Vill man som författare ha betalt för de timmar man la ner på att skriva boken, behöver man sälja många många fler ex. Säg att man har lagt 800 timmar på att skriva en roman och vill ha en hyfsad timlön så blir det stora summor.

Och jag som främst är bilderboksförfattare!

IMG_0273.JPG

Om Ask

Rikard Ask. Författare, låtskrivare, redaktör. Lektör ibland,skrivlärare ibland. Geolog. Vandrare. Samlare.
Det här inlägget postades i Skrivlogg. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till 7 råd för att lyckas som författare

  1. Jättebra inlägg! Tack för tipsen.
    Som hybridförlag räknar jag mer dem där författare och förlag delar på kostnad och risk, som tex Idus(http://www.idusforlag.se/).
    Bonnier Type&Tell är mer som en ren självutgivningstjänst – dvs självutgivaren betalar allt och det är 100% så att Type&Tell inte bryr sig om vad som står i boken. Eller Recito.

    Hoi vet jag inte hur de gör. Trodde de var mer som Recito/Type&Tell? Om det kostar 100Ksek så låter det så. 🙂

    • Ask skriver:

      Hoi räknar sig som hybrid. De menar att man delar på kostnaderna trots den rätt saftiga kostnaden som författarens står för. Och att de har minst lika bra kvalitetskontroll som mer traditionella förlag. Ingen aning om det stämmer.

Kommentarer inaktiverade.